سفارش تبلیغ
صبا ویژن

واردات لاستیک هندی برای کامیونداران

واردات لاستیک هندی برای کامیونداران

باتوجه به افزایش 40 درصدی حجم بار و رشد 120درصدی ناوگان‌های حمل بار، سهم رانندگان از بارها کم شده است و سفره رانندگان و سایر فعالان صنعت حمل‌ونقل کوچک شده است.

عباس قبادی دبیر ستاد تنظیم بازار گفته است: به زودی لاستیک‌های هندی وارد کشور خواهند شد. طی مذاکراتی که با مسئولان هندی انجام شده است قرار بر آن شده که هند در خصوص تامین لاستیک کامیونداران و وارادات به ایران فعالیت خود را آغاز کند.

چندی پیش رئیس کمیسیون عمران مجلس نسبت به وارادات لاستیک دولتی هشدار داده بود که واردات لاستیک در حال حاضر از کشور چین صورت می‌گیرد و این نگرانی وجود دارد که لاستیک‌های بازیافتی را وارد کنند. همچنین ایشان موافق توقف کاملا واردات از کشور چین هستند و به نظرشان وارادات لاستیک حتی از کشورهای اروپایی و کشورهای کوچک قاره اروپا نیز بهتر از وارادات لاستیک‌های چینی به ایران است.( در مورد توزیع لاستیک با ارز دولتی بخوانید )

واردات لاستیک هندی برای کامیونداران

براساس اظهارات سید احسن علوی، به دلیل کمبود لاستیک در کشور و همین طور کمبود مواد اولیه، متاسفانه عده ای سودجو اقدام به وارادات لاستیک‌های غیراستاندارد به کشور کرده‌اند که همین امر اعتراضات نمایندگان را در پی داشته است.( آیا میدانستید گرانی لاستیک از عوامل اصلی اعتصابات کامیونداران بوده است؟ برای مطالعه سایر عوامل این خبر را بخوانید )

تا به حال چندین بار از سوی وزارت صمت توزیع لاستیک دولتی صورت گرفته است که متاسفانه به دلیل تقاضای بسیار زیاد رانندگان مجبور به ایستادن در صف‌های بسیار طولانی برای دریافت لاستیک دولتی هستند.

نارضایتی وزارت راه از قیمت‌های لاستیک

 

واردات لاستیک هندی برای کامیونداران

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی یکی از منتقدین در حوزه توزیع لاستیک است.

او قبلا درباره تأمین لاستیک کامیون‌ها گفته بود: تا پیش از نوسانات ارزی مشکلی در این زمینه وجود نداشت البته وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئول توزیع و تولید لاستیک است و وزارت راه و شهرسازی هم از انحصار واردات لاستیک و قیمت این کالا شاکی است.برای سال‌ها انحصار واردات لاستیک دراختیار چند شخص بوده و درحالی‌که ارز مرجع چهارهزار و 200 تومانی برای واردات لاستیک اختصاص‌یافته؛ اما قیمت آن در بازار براین اساس نبوده است.( در مورد راه حل‌های جدید محمد اسلامی برای حل مشکلات کامیون‌داران بخوانید )

احمد کریمی دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران نیز پیشتر در گفت و گو با خبرنگار تین نیوز گفته بود: نگران ورود لاستیک‌های تاریخ انقضا گذشته هستیم.

وی تابستان امسال و در پی نایاب شدن لاستیک در بازار ایران گفت: مشکلات امروز برای کامیونداران ناشی از بی‌تدبیری وزارت صمت است. در حال حاضر قیمت لاستیک به چهار برابر نسبت به دی ماه سال گذشته رسیده است حال اگر لاستیک در بازار با همین قیمت هم پیدا شود بخشی از مشکلات حل می‌شود. مشکل این است که همین لاستیک گران هم در بازار نیست.

بر اساس اظهارات او 40 درصد از میزان مصرف لاستیک مورد نیاز در بازار وجود دارد اما 10 درصد آن عرضه می‌شود و مابقی احتکار شده است. واقعیت این است که احتکار در این شرایط طبیعی است اما چرا وزارت صمت هیچ نظارتی به بازار نداشته است.

کریمی با تاکید بر اینکه نگران ورود لاستیک‌های تاریخ انقضا گذشته هستیم، گفته بود: در حال حاضر لاستیک‌های 2016 در انبار دپو شده است و به رانندگان توصیه کرده‌ایم این لاستیک‌ها را در محور عقب خودروی خود استفاه کنند.


منبع: تین نیوز